Please reload

כמטפל ברפואה סינית נחשפתי לטאואיזם
פילוסופיה סינית עתיקה
ממנה צמחה הרפואה הסינית
פילוסופיה זו פשוטה במהותה
אך מצריכה חשיבה שונה מזו שאנו מורגלים בה

במערב חונכנו ליישם תרבות של הפרדה
אני והעולם ילדי ואני בן או בת זוגי ואני המדינה שלי ושאר מדינות העולם
כן ולא טוב ורע חם וקר אחד ואפס זריחה ושקיעה
אנחנו משתמשים בניגוד כדי להבין או להביע רעיון

בצורת החשיבה הטאואיסטית
הבוחנת את הדברים מנקודת מבט רחבה יותר
ולא רק מזווית אישית
הדברים נראים פחות ברורים
זריחה יכולה להיות גם שקיעה באותו הזמן - תלוי בנקודת המבט
חם יכול להיות קר אם יש משהו חם ממנו
טוב יכול להיות רע בזמן אחר או למישהו אחר

כמובן שמי שרגיל לקטב על מנת להבין
לא ירגיש בנוח עם עמימות
בפרט כאשר מדובר בבריאות ילדיו
הוא רוצה לדעת מה נכון ומה צריך לעשות
אך כנראה שגידול ילדים הוא עניין מורכב
ואולי אף יותר מפרויקט הנדסי מסובך ככל שיהיה
בפרויקט הנדסי יש חוקים
בגידול ילדים לא תמיד ברור מה נכון

בגידול ילדים ובעיקר בחינוכם
יש תערובת קשה להפרדה בין היגיון ורגש
מה שהופך את העניין למורכב עד מאוד

כל הורה מביא את המטענים הרגשיים שצבר במהלך ילדותו
ואת התפיסה החינוכית שלו
ועכשיו הוא נדרש להסתנכרן עם בן או בת הזוג
תוך התמודדות עם הפרויקט המורכב ביותר שהם עמדו בו מעולם -
גידול וחינוך ילדיהם

כאמור - במערב צורת החשיבה מבוססת על הפרדה
ואילו מהות הטאואיזם היא אחדות
בטאואיזם כאשר אנחנו רוצים להבין סיטואציה
או להחליט איך נכון לנו לפעול בזמן קונפליקט
אנחנו מרחיבים את זווית הראיה
מהזווית האישית הצרה
לראיה הניטרלית ממבט העל
ועד לבחינה של הסיטואציה מהזווית הנגדית
איך רואה את הסיטואציה יריבי
במקרה ויש בסיטואציה יריב

"הטאו של פו" הוא ספר המציג חלק מהתובנות הטאואיסטיות
התגובות והתובנות של פו למצבים המתוארים בספר
הן לא צפויות והן נובעות מזווית ראיה לא שגרתית
זה משעשע
מעניין
ולא תמיד ברור
אך זהו קסם העניין
אם אפשר לבחון מצב מכמה נקודות מבט
ולא רק זו האישית
אז מתגלות תובנות אחרות
ולא רק תובנות אישיות צרות

כאשר אנחנו מתמודדים מול יריב
הגישה האישית מכתיבה מאבק
יש יריב המנסה לפגוע באינטרסים שלי
הגישה המערבית המצדדת בהפרדה
תחזק אצלנו את תחושת "אני ויריבי מולי"

בתפיסה המצדדת באחדות
ננסה להבין מדוע האינטרסים שלי ושל יריבי מנוגדים
איך יריבי רואה אותי מנקודת מבטו
האם יש דרך בה יריבי ואני יכולים ביחד לפתור את הבעיה

בגישה המצדדת בהפרדה
ככל שיריבי חלש יותר
כך אני חזק יחסית ולכן כל פגיעה בו תהיה לטובתי

בגישה המצדדת באחדות

ליריבי יש בעיה

שעכשיו היא גם הבעיה שלי
אם אוכל לעזור לו לפתור את הבעיה שלו
אקל עליו ועל עצמי

כאשר לילדנו יש קונפליקט מולנו
האם הוא יריב
הוא לא יריב
אנחנו רוצים בטובתו
כי הוא חלק מאתנו - בשר מבשרנו

אך יש לנו מחלוקת
ובאותו רגע הוא רואה בנו יריבים
הוא רוצה משהו ואנחנו לא משתפים פעולה
או אולי אנחנו מונעים ממנו משהו שהוא חפץ בו

איך אנחנו נוהגים
האם אנחנו פוגעים בו כדי להחליש אותו
או שאנחנו מנסים לחזק אותו

ילדים הם דוגמה מצוינת
הפוכה וקיצונית בהשוואה לאויב
כי אנחנו רואים בילדינו את עצמנו
ילדינו הם אנחנו
אבל הם גם נפרדים מאתנו
סתירה זו הופכת את מעשה ההורות למורכב

אם היינו מצליחים להתייחס אל העולם
כאילו הוא חלק מאתנו ואנחנו חלק ממנו
אז היינו מיישמים טאואיזם

זה לא פשוט
זה לא תמיד אפשרי
אבל זוהי השאיפה של מי שמנסה ליישם טאואיזם

כהורים
מרגע שנולדים ילדינו
אנחנו ניצבים מול ערמת שאלות
אתגרים וקשיים
כמו גם שמחה ואושר
ההורות מסובכת כי נפש האדם היא סבוכה
היא מורכבת וצדדים רבים לה
שימוש בראיה רחבה יותר מאפשר גמישות מחשבה
ופתרונות יצירתיים

במיוחד כאשר בגידול ילדים עסקינן
שימוש ברעיון האחדות משמעו אהבה
אנחנו מתייחסים אל מה שמחוצה לנו כאילו הוא אנחנו
ילדנו בוודאי שהם חלק מאתנו

אך האם בן או בת הזוג שלנו הם חלק מאתנו
האם אנחנו יכולים לנהוג כלפי בן או בת הזוג
כפי שהיינו רוצים לנהוג כלפי ילדינו
באהבה ללא תנאי
מרביתנו ירצו לענות שכן
אך יהססו

בקצה השני - האם אני יכול לראות באויב שמץ ממני
אחדות מובילה לאהבה במובנה הרחב
היא מובילה להומניות
אנחנו רואים את האחר ומרגישים הזדהות עמו
אנחנו רוצים לראות את עצמנו
ביחד עם ילדנו ועם בן או בת זוגנו
עם השכנים שלנו
עם העם שלנו
ועם שאר העמים

כשמישהו סובל אנחנו מרגישים זאת
כי הוא חלק מהאחדות אליה אנחנו שייכים
גם אם הוא אויב

זוהי אהבה במובנה הרחב
לא אהבה לבת או בן זוג או לילד
אלא אהבה שמובנה קבלה ואחדות

זוהי תמצית הטאואיזם כפילוסופיה

לא קל לקבל את האחר כאילו הוא חלק מאתנו
אבל את ילדינו שהם חלק מאתנו
אפשר
לכן טאואיזם כפילוסופיה היא כלי נפלא לגידול ילדים

המאמר מתוך הספר: הורות ברוח הטאו והרפואה הסינית

עצות חינוכיות תזונתיות ובריאותיות / ארם צייג 2019.

למעבר לעמוד הספר לחץ כאן.